31 maj 2008

Luton vs. Razak

Diskussionen fortsätter på E-Zine gällande Luton och Razak. Åsikterna är tudelade som så många gånger förr. På bloggen är det inget snack om att Luton är populärast. I skrivande stund föredrar 82 % av läsarna Västindiens svarta pärla bredvid Larsson. På E-Zine däremot känns det som Razak-anhängarna låter mest.

Jag ser Larsson-Shelton som det bästa anfallsparet sedan jag började följa HIF i slutet av 80-talet. Larssons kvalitéer behöver jag inte gå in på men jag påstår att Luton är så mycket mer än en sprinter. Huvdspelet och speluppfattningen håller hög klass, närkampsspelet är betydligt bättre än sitt rykte och snabbheten är det ruggigaste som skådats i allsvenskan sedan Johnny Bråttoms dagar. Men framförallt så var samarbetet mellan Larsson och Shelton klasser bättre än det vi ser idag mellan Larsson och Razak.

Larssons frustration när Razak borrar ner huvudet går inte att ta miste på och när det till slut dyker upp en passning behövs det en Luton Shelton för att hinna upp den (i bästa fall). Ja, jag håller med om att det blivit snäppet bättre men ingen kan påstå att samarbetet mellan Larsson och Razak håller hög klass. Razak har givetvis sina kvalitéer och jag tycker att han är en riktigt bra allsvensk anfallare. Han är snabb, en duktig dribbler och ruggigt stark i kroppen.

* * *

Myten om Lutons skadeproblem tänkte jag också ta död på innan någon kommenterar det. Att Shelton var dåligt tränad när han kom till HIF känner alla till. Våren blev därför som den blev med ett antal muskelbristningar som följd. Att han vilade varannan match är dock en myt. Luton deltog inte i de tre första omgångarna på grund av skada. Omgång sju var han också skadad och slog sedan upp bristningen i omgång åtta (hemma mot HBK) vilket gjorde att han missade derbyt mot MFF i nionde rundan. Mellan omgång 10 och 26 var han skadefri och spelade dessutom matcherna i RL och Svenska Cupen. Till slut blev det 14 matcher från start i allsvenskan och 12 poäng (9 mål och 3 assist), vilket ger ett snitt på 0,64 mål/match och 0,86 poäng/match. Motsvarande siffror för Razak är 31 matcher från start och 20 poäng (16 mål och 4 assist), vilket ger snittet 0,52 mål/match och 0,65 poäng/match.

Är verkligen Razak en bättre målgörare?

* * *

Jag säger som Ekwall; this is my side of the case!

* * *

Ser att Larsson startar tillsammans med en viss Zlatan Ibrahimovic imorgon. Synd att Luton Shelton inte har svenskt medborgarskap...

Inga kommentarer: