10 juni 2008

EM-upplägget är en parodi (men ikväll smäller det)!

Jag satt och tittade på Holland-Italien igår och jag måste säga att Holland ser riktigt bra ut. Italien kom visserligen inte upp i sin normala standard men kanske var det Van Bastens pojkar som gjorde det.

* * *

Tittar man närmare på spelschemat så ser man att ettan och tvåan i Sveriges grupp får möta de lag som går vidare från "dödens grupp" (Holland, Italien, Frankrike och Rumänien). Holland skulle därmed vara en trolig motståndare i kvartsfinalen om nu Sverige lyckas gå vidare. Tufft!

Studerar man sedan semifinallottningen så märker man att EM är uppdelat i två halvor totalt avskilda från varandra. Två lag från samma grupp tvingas alltså möta varandra redan i en semifinal igen. Parodi!

Portugal, Tjeckien, Schweiz, Turkiet, Tyskland, Kroatien, Österrike och Polen tävlar alltså i ett annat mästerskap och segraren där får möta nedre halvans mästare. Lite som NHL. Tidigare har det inte varit så och frågan är varför man valt det här upplägget 2008. Jag fattar det inte...

* * *

Jäklar vilken offside på Hollands 1-0 mål igår! Eller inte. Stor eloge till Jens Fjällström som hade koll på den regeln. Jag hade aldrig hört talat om den! Vet många medier som satt lika frågande som Presidenten...

* * *

Ikväll smäller det för Sverige och det ska bli riktigt roligt att se. Jag tror det blir tufft men ska Sverige ha chansen att gå vidare så är det mot Grekland det gäller. Lagerbäck är grym på att mörka elvan men även jag ska göra ett försök. Tror på fyra spelare från den bedrövligt usla, kassa och svaga allsvenskan:

Isaksson
Alexandersson-Mellberg-Hansson-Nilsson
Wilhelmsson-Andersson-Svensson-Ljungberg
Larsson-Ibrahimovic

Med andra ord; de skadefria spelarna med flest landskamper börjar. Det är Lagerbäck-style (men vem kan klandra honom efter alla framgångar)!

* * *

Vad detta hade med HIF att göra? Mnjaaaa, Larsson är ju med... ;)

Inga kommentarer: