28 maj 2008

Hur mår min klubb (egentligen)?

Läste precis genomgången från det senaste styrelsemötet och tyvärr är jag lagd på det hållet att jag börjar fundera när det handlar om HIF och ekonomi. Kanske är det sviterna från den ekonomiska kollapsen för några år sedan som sitter i. Följande går bland annat att läsa på hif.se:

"På ekonomisidan konstaterades att vi har nått de uppsatta budgetmålen för marknad och säsongkortsförsäljningen. Trots det minskade försäljningen av säsongkort från 6004 till 5368, budgetmålet var 5000. Våra kostnader har dock ökat mer än planerat, till en del beroende på högre ambitioner under vinterns förberedelser och spel."

Jaha, budgetmålen är nådda men kostnaderna har ökat mer än planerat. Detta låter enligt mig inte bra med tanke på de skumma siffror som visades upp i samband med årsmötet i våras. Läs gärna min förre kollega Christian Rurfors utomordentliga genomgång av 2007 års siffror här.

Jag påstår inte att vi är i närheten av det som hände för några år sedan men det är uppenbart att ekonomin inte är så bra som åtminstone jag trodde i vintras. Ett antal "stora" försäljningar har genomförts på senare år men det har inte visat sig i siffrorna. Jag vet att avbetalningsplanen har varit aggresiv och det har säkert kostat en hel del att bli av med BA. Ändå känns det inte helt hundra...

Måtte de här "ökade kostnaderna" vara av det lindrigare slaget, måtte styrelsen med Lars Öijer ha sådan koll på ekonomin som de säger och måtte Razak Omotoyossi bli såld för en rimlig summa inom kort!

"Kostnaderna har ökat mer än planerat" och snart signas Alvaro. Känns som jag har varit med om detta tidigare...

Inga kommentarer: