09 april 2006

Seger mot Gais!

HIF - GAIS 1 - 0
Målskytt: Olivier Karekezi

HIF gör en hyfsad första halvlek och leder välförtjänt i paus. Andra halvlek tar GAIS över och är fullständigt överlägsna. HIF har änglavakt när de lyckas vinna med matchens enda mål.

Redan 10 minuter in i andra halvlek ser 10000 åskådare att HIF håller på att tappa matchen. Swärdh står kvar med armarna i kors och gör inget för att väcka spelarna. Tjugo minuter senare vaknar han till liv och byter ut Babis till förmån för Eldin. Bravo! Eldin gör ett okey inhopp.

Trots den mediokra laginsatsen (som delvis kan skyllas på åkern) blev jag förälskad igår. Förra året såg jag en stjärna på en av de defensiva mittfältsplatserna; Atiba Hutchinson. Hans insatser under stora delar av 2005 är det bästa jag har sett med en HIF-tröja. Igår föddes Atibas ersättare för mig. McDonald Mariga heter han och är ett fysiskt praktexemplar trots sina endast 19 år. Han har alla förutsättingar att bli lika bra som Atiba och det är bara att ge Swärdh och Carell en eloge för det här fyndet. Min optimism säger dock att HIF "glömmer" att förlänga kontraktet och därför tvingas ge bort honom som bosman sommaren 2009. I bästa fall kanske han kan säljas inför säsongen 2009 för ca 1,2 mille. Varför jag tror detta? Räcker Jonson, Krullet, Råttan och Atiba som svar?

Mariga var outstanding igår. Klart bästa HIF:are!

Lysande:
Mariga och DA

Bra:
Wahlen, Eldin, Olle

Ok:
Andy J, Andy D, Svanen

Dålig:
Björck, Granen, Babis, Gustav

Usel:
Augustsson

En sak till; visst är spelsystemet en bov i dramat men det hade varit bättre om HIF hade haft en forward som vinner NÅGON man-mot-man-duell. Gustav vann noll, null, zero, nada och det kan man f*n inte lasta Swärdh för. Tanken med spelsystemet är ju att forwarden ska suga åt sig någon boll för att kunna etablera ett anfallspel. Gustav vann INGEN löpduell!

Inga kommentarer: